När jag berättar för människor att jag faktiskt tjänar pengar på mina bloggar reagerar de i nio fall av tio med bestörtning. De berättar hur någon de känner eller de själva har försökt tjäna pengar på att blogga, men inte dragit in ett öre. Lite längre in i samtalet brukar jag komma fram till att deras misslyckande berodde på en av två följande anledningar: 1) de vill egentligen inte tjäna pengar på att blogga eller 2) de vet inte hur man tjänar pengar på att blogga. Jag kommer till den förra om ett ögonblick.

Det är inte omöjligt att tjäna pengar på att blogga. Jag gör det. Många andra också. Förbehållet att du har tillräckligt mycket trafik och sökmotorstatus kommer du i slutet av den här guiden veta hur du blir en av dem.

Innehållsförteckning

  1. Vill du verkligen tjäna pengar på din blogg?
  2. Vad behöver du?
  3. Så tjänar du pengar på att blogga
    1. Annonsera med Google AdSense
    2. Annonser från affiliatenätverk
    3. Sälj annonser själv
    4. Sälj din blogg
  4. Slutligen…

Vill du verkligen tjäna pengar på din blogg?

Jag förstår att punkt nummer ett fordrar en förklaring. Under åren har jag stött på många som har låtit bli att försöka tjäna pengar på sin blogg för att det är omoraliskt, oetiskt, girigt, och så vidare. Det är helt okej. Gillar man inte tanken på att förvandla sin blogg till en inkomstkälla ska man naturligtvis låta bli.

Betydligt snårigare blir det när bloggare inte är säkra på om de vill tjäna pengar på att blogga eller inte, och bestämmer sig för att ge sig an det ändå. Resultatet blir därefter – halvdant. Att dra in pengar på att blogga är svårt nog utan att behöva brottas med sitt eget samvete. Jag har inte några problem med det; om mina hemsidor ger besökarna något av värde – underhållning, kunskap, whatever – är det inte mer än rätt att jag får något i utbyte. Är du inte säker på att du vill tjäna pengar på att blogga? Låt bli att försöka.

För att fortsätta på den linjen: om du bestämmer dig för att tjäna pengar på att blogga, var inte rädd för att gå hela vägen. Tänker du publicera annonser ska du publicera annonser på allvar – lägg upp dem överallt! Nöj dig inte med att gömma en liten osynlig textannons i ett hörn. Det kommer du inte att tjäna pengar på.

Vad behöver du?

All vilja och entusiasm i världen kan inte kompensera en dålig produkt. Du kommer att behöva minst en av de två följande sakerna för att tjäna pengar på din blogg: många besökare eller hög PageRank. Vikten av att ha många besökare är självklar; många besökare leder till många klick på annonser, vilket i sin tur leder till att du tjänar mer pengar. Vikten av hög PageRank är mer abstrakt.

För er som inte är bekanta med begreppet är PageRank Googles teknik för att mäta vilket värde en hemsida har. PageRank fastställs genom en mängd faktorer, men den främsta baseras på hur många inlänkar en hemsida har och varifrån de kommer. Ju fler som länkar till din blogg, ju högre PageRank har den. Ju högre PageRank den har, desto högre upp hamnar den i Googles sökresultat. Du kan kontrollera din hemsidas PageRank på www.pagerank.se.

Om din blogg har någorlunda många besökare (några hundra om dagen) och/eller någorlunda hög PageRank (minst 2) kan du med lite arbete omvandla den till en inkomstkälla. Det garanterar jag.

Så tjänar du pengar på att blogga

Så, med det obligatoriska inspirationstalet ur vägen – hur gör man? Det finns flera olika metoder, och vilken som fungerar bäst brukar vara mycket personligt. Det finns med andra ord (tyvärr) inget sätt som är enklare än något annat. Det finns naturligtvis inte heller något som hindrar dig från att pröva flera stycken, men se till att ge varje metod en ordentlig chans innan du går vidare till nästa. Oavsett vilken du väljer kommer du att behöva investera mycket tid och hårt arbete innan det börjar ge resultat.

   Annonsera med Google AdSense

På samma sätt som man brukar säga Google när man egentligen menar sökmotorer i allmänhet är det lätt att säga Google AdSense när man egentligen pratar om alla annonsnätverk. AdSense fungerar på följande vis: Google raggar upp annonsörer, du publicerar annonserna på din hemsida, och varje gång någon klickar på en annons tar Google betalt av annonsören och skickar en bit av intäkterna till dig. Enkelt, inte sant?

Google AdSense är en av de vanligaste inkomstkällorna bland bloggare, och många använder det med stor framgång. En förutsättning för att du ska bli en framgångsrik AdSense-annonsör är dock att din blogg har många besökare. Om så inte är fallet rekommenderar jag dig att ha blygsamma förhoppningar på dina framtida intäkter.

Fördelar:

  • Enkelt – Det enda du behöver göra är att klistra in koden och se till att besökare hittar till bloggen. Resten sköter sig självt.
  • Relevanta annonser – AdSense-annonser är (i teorin) alltid relevanta till ditt innehåll. Skriver du om mode kommer annnonserna att handla om mode.
  • Expansionsmöjligheter – När du väl har skaffat ett AdSense-konto kan du lägga upp annonserna på hur många hemsidor som helst.

Nackdelar:

  • Brist på kontroll – Du har inte någon kontroll över vilka annonser som får och inte får visas på din blogg.
  • I Googles klor – Google kan stänga ditt AdSense-konto när som helst, utan förvarning, om de misstänker att du försöker lura dem på pengar.
  • Beroende av besökare – För att behålla intäkterna måste du fortsätta få besökare. Om trafiken minskar minskar intäkterna med dem.

Så skaffar du Google AdSense
Gå in på www.google.com/adsense och klicka på Registrera dig nu. Fyll i information om din blogg (en av dem, om du har flera) och dig själv, och klicka sedan på Skicka information. Om du lever upp till Googles krav på annonsörer – vilket du förmodligen gör, de är inte särskilt höga – får du om någon vecka ett mail från Google som bekräftar att du nu kan börja publicera AdSense-annonser. Logga in på ditt nya AdSense-konto, klicka på AdSense-inställningar > AdSense for Content och skapa din annons. Annonskoden som du får tillbaka lägger du in där du vill att annonsen ska visas.

Annonser från affiliatenätverk

Mest pengar kan man tjäna med annonser från affiliatenätverk. Affiliatemarknadsföring är en provisionsbasererad marknadsföringsform, du marknadsför en produkt eller ett företag och får provision varje gång någon klickar sig vidare och handlar något. Det finns många olika affiliatenätverk och tyvärr måste du var med i ett par stycken för att hitta de rätta företagen att annonser för. Ha du god kännedom om dina besökare eller en nischad blogg har du möjlighet att tjäna riktigt mycket pengar med affiliatemarknadsföring.

Fördelar:

  • Lukrativt – provisionerna är ofta höga, ibland upp till 100 %.
  • Kontroll – Du har fullständig kontroll över vilka annonser som publiceras på din blogg.
  • Kända varumärken – De flesta stora varumärken finns på affiliatenätverken och du kan tjäna pengar på dem/li>

Nackdelar:

  • Långsiktigt – Med affiliateannonser ser du inte resultatet direkt, ibland kan de gå upp till en månad innan du får din första provision
  • Tidskrävande – Du måste registrera dig som publisher på flera affiliatenätverk och hitta annonserna som funkar på din sajt

Så börjar du med annonser från affiliatenätverk
Börja med att registera dig som publisher/affiliate på några av de största affiliatenätverken. Det är gratis att registrera sig på samtliga affiliatenätverk och väl inloggad kan du välja annonsmaterial från flera av världens mest kända varumärken.

Jag rekommenderar dig att registrera dig på följande affiliatenätverk:

   Sälj annonser själv

Google Adsense och affiliatemarknadsföring i all ära, varför inte skära bort mellanhanden genom att själv sälja annonser till företagen och stoppa alla intäkter i egen ficka?

Fördelar:

  • Lukrativt – Genom att sälja direkt till företagen behåller du alla pengar själv.
  • Kontroll – Du har fullständig kontroll över vilka annonser som publiceras på din blogg.
  • Kontakt – Genom att du har direkt kontakt med företagen kan du bygga upp en relation mellan er som är svår att uppnå när Google agerar mellanhand.

Nackdelar:

  • Krävande – Du kan inte räkna med att företagen ska vända sig till dig, åtminstone inte till en början. Du måste ringa upp dem och förklara varför de ska annonsera hos dig.
  • Konkurrens – Om din blogg inte är bättre, snyggare, mer populär eller billigare att annonsera på än konkurrenterna kommer det bli svårt att sälja annonsplatser.

Så säljer du annonser själv
Först av allt, fundera över vilken nisch och målgrupp din blogg har. Vad skriver du om? Hur gamla är dina besökare? Skriv en lista med företag som skulle kunna tänka sig att annonsera på din blogg. Undvik företagsjättarna med hundratals anställda och en omsättning i mångmiljonklassen – de följer med största sannolikhet en strikt marknadsföringsstrategi och marknadsföringsbudget. Fokusera på mindre till medelstora företag. Har din blogg lokal anknytning? Kontakta lokala företag.

När din lista är färdig, sammanställ ett paket med information om din blogg, bilder, statistik över besökare, en lista över tillgängliga annonsplatser och prisförslag. Det finns hundratusentals bloggar där ute, så förklara varför de ska välja att annonsera på just din. Räkna med att bli nekad flera gånger innan du säljer din första annonsplats.

    Sälj din blogg

…Eller sista utvägen, om man så vill. Kanske du tappar intresset för ämnet, vill starta en ny blogg eller helt enkelt inser att det skulle sitta förbaskat fint med lite fickpengar – och bestämmer dig för att det är dags för dig och din gamla blogg att gå skilda vägar. Beroende på hur populär din blogg är kan det finnas stora pengar i att försöka sälja vidare den till någon annan.

Fördelar:

  • Lukrativt – Att få in en stor klumpsumma på kontot är inte helt fel.
  • Sorti med stil – Om du ändå har bestämt dig för att sluta blogga skadar det inte att få ut ett litet avgångsvederlag för allt hårt arbete.

Nackdelar:

  • Tack och hej – Klumpsummor i all ära, men när bloggen väl är såld går du miste om framtida intäkter – mindre roligt om den nye ägaren lyckas göra mer med den än vad du gjorde.
  • Känslosamt – Om man dessutom har jobbat med bloggen i ett tag kan det vara ganska smärtsamt att lämna över resultatet av det hårda arbetet till någon annan. När du väl har sålt din blogg kan du inte ångra dig, så tänk igenom beslutet noga.

Så säljer du din blogg
Först och främst, om du har en personlig blogg (som kretsar kring dig som person) är dina möjligheter till att sälja små. Om du skriver om ett specifikt ämne – mode, IT, kändisar, whatever – är dina odds betydligt bättre. När du har bestämt dig för att du ska sälja bloggen rekommenderar jag att du dels publicerar försäljningsannonser på forum som WebmasterNetwork.se och SEO-forum.se, dels skriver ett inlägg om försäljningen i din blogg. Om så bara för att hålla dina läsare uppdaterade.

En återkommande fråga är hur man ska veta vilken prislapp man ska sätta på bloggen. Detta varierar naturligtvis från fall till fall, men några faktorer som man alltid bör ha i åtanke är vilka intäkter den har (och förväntas ha inom den närmaste framtiden), hur länge bloggen har varit igång, hur många besökare den har och hur hög dess PageRank är. I slutändan är det dock naturligtvis upp till dig att bestämma vad du tycker är ett rimligt pris.

Slutligen…

…Vill jag bara uttrycka en förhoppning om att du inte låter dig begränsas till de trångsynta metoder jag har presenterat i det här inlägget. Bloggosfären är fortfarande ett relativt nytt påfund, och nya sätt att tjäna pengar på det dyker upp hela tiden. Inget negativt kan komma från att pröva nya saker.