Med tanke på hur många bloggar som skapas varje dag är det ett smärre mysterie för många bloggägare hur de ska kunna se till att deras blogg står ut från mängden. För ungefär ett år sedan, i februari 2009, uppgick antalet bloggare i Sverige till 350 000 personer. Antalet bloggläsare uppgår till 3 330 000. Så hur ska du, som ensam bloggare, kunna stå dig i konkurrensen? Hur ska du locka till dig besökare?

Konsten i att få fler besökare är en hel vetenskap, och skulle kunna behandlas i åtskilliga böcker. Min avsikt med den här guiden är med andra ord inte att presentera en komplett avhandling i ämnet, utan att introducera dig till ett par enkla men effektiva metoder som kommer att leda till att fler personer hittar till din blogg.

Lägg till din blogg i länkkataloger

Länkkataloger må vara något av en relik i dagens sökmotorinriktade internet, men man kan fortfarande få en fin PageRank*-boost genom att lägga till sin blogg på dem. SEO-forum.se har en mer eller mindre komplett lista över svenska länkkataloger, om du vill lägga till en länk till din blogg på samtliga. Ett mer selektivt urval följer nedan.

*PageRank är en av de faktorer som Google tar i beaktande när de bestämmer hur högt upp din blogg ska hamna i sökresultaten. Ju fler som länkar till din blogg, desto högre upp i resultaten hamnar den. Desto högre upp i resultaten den hamnar, desto fler besökare hittar till din blogg.

Använd pingtjänster

Under de senaste åren har det dykt upp tjänster som kretsar kring att samla in och presentera information som de får från bloggar; bloggarna ”pingar” dem. Genom att pinga ett par sådana tjänster kan dina inlägg nå ut till nya läsare. För mer information om pingtjänster och hur du gör för att använda dem, läs inlägget WordPress och pingtjänster.

Bekanta dig med sociala medier

Definitionen av sociala medier är att de kombinerar teknologi, social interaktion och användargenererat innehåll. Detta bör – per definitionen – inbegripa både bloggar, forum, wikier, etcetera, etcetera. När man talar om sociala medier idag brukar man dock syfta på tjänster som Facebook, mikrobloggnätverket Twitter och Pusha – tjänster som, om de används på rätt sätt, kan leda till många nya besökare.

Facebook kräver ingen närmare presentation – nästan var fjärde svensk är medlem, trots allt. Om du känner att du har skrivit ett särdeles intressant blogginlägg, dela det med dina vänner! Att blåsa i trumpeten någon gång då och då skadar inte. Gör det inte för ofta, bara – då kommer folk att tröttna och tappa intresset.

Twitter har vuxit med stormsteg under de senaste två-tre åren, även bland bloggare. Genom att kombinera din vanliga blogg med en Twitter-blogg kan du bygga ett starkt nätverk av återkommande läsare.

Pusha bygger på samma koncept som amerikanska Digg. En användare på nätverket publicerar en länk till en hemsida, och andra användare kan ”pusha” länken om de gillar den. Ju fler som pushar en länk, desto mer framhävs den och desto fler användare klickar på den. Har du publicerat ett riktigt bra inlägg? Tipsa om det på Pusha.

Exponera din blogg

Är du medlem på ett forum eller ett community? Har du en e-postadress? Ju fler ställen du lyckas lägga till adressen till din blogg på, desto fler besökare kommer den att få. Enkel matematik. Så om du har ett e-post-konto eller är medlem på ett forum, lägg till adressen till din blogg i signaturen! Förbehållet att forumet inte har ett ”nofollow”-värde på länkarna (vilket säger åt sökmotorerna att inte följa dem) kommer det dessutom att ge din PageRank en boost.

Med tanke på bloggarnas spridning i Sverige pekar oddsen dessutom på att du har en eller ett par vänner som bloggar. Be dem att länka till din blogg! Muta dem med en fika eller en tillbakalänk om du måste.

Länka till andra bloggare

Och apropå tillbakalänkar: Det absolut mest effektiva sättet att få fler besökare är att få fler länkar till sin blogg. Utöver att nya personer (förhoppningsvis) hittar till din blogg genom länkarna knuffar de dessutom upp din blogg i sökmotorresultaten. Du vill alltså att människor länkar till din blogg – men länkar du till deras?

Många bloggare verkar vara direkt rädda för att länka till ”konkurrenterna”, vilket i mina ögon inte bara är barnsligt utan dessutom självdestruktivt. Utöver att alla uppenbarligen mår bättre av ett mer gemytligt bloggklimat visar många bloggar upp inkommande länkar genom ”trackbacks” vid kommentarerna under varje inlägg. Även om dessa är ”nofollow”-länkar (vilket innebär att sökmotorerna ignorerar dem) kan nya besökare hitta till din blogg genom dem.

Sökmotoroptimera din blogg

Med tanke på hur mycket begreppet sökmotoroptimering inbegriper känns det nästan lite löjligt att ta med det här, men om du inte har stött på termen tidigare är det hög tid att ni träffas och får skaka hand. I princip är det ett samlingsbegrepp för olika metoder att få en webbsida att synas så högt upp som möjligt i resultaten hos sökmotorerna. Ett par av de metoderna hittar du kort sammanfattade nedan:

  • Nämn viktiga nyckelord (modeblogg = mode, kläder, outfits, etcetera) högt upp i bloggen
  • Formatera rubrikerna med taggar som h1, h2 och h3 och nämna viktiga nyckelord i dem
  • Se till att varje inlägg har en unik text i title-taggen och att texten innehåller nyckelord
  • Optimera adressen för varje inlägg så att den är kort och inkluderar nyckelord
  • Använd title- och alt-taggen till att beskriva länkar och bilder.
  • Skriv ut nyckelord i ord, inte i bilder (namnet på din blogg får absolut inte vara en bild!)
  • Kom ihåg att länka till gamla, bortglömda inlägg när du skriver nya inom samma ämne.
  • Undvik att använda kodpråk som Javascript, DHTML och Flash – det gör din blogg mer svårtydd för sökmotorerna

Ovanstående åtgärder faller under beskrivningen ”onpage-optimering”; du gör din blogg mer sökmotoroptimerad genom att redigera den och dess innehåll. Motsatsen är ”offpage-optimering”, med vilket man åsyftar att du gör din blogg mer sökmotoroptimerad genom att se till att andra bloggar och hemsidor länkar till den.