Med tanke på hur många bloggar som skapas varje dag är det ett smärre mysterium för många bloggägare hur de ska kunna se till att deras blogg står ut från mängden. För ungefär två år sedan, 2019, uppgick antalet bloggar i världen till över 500 miljoner. Så mycket som varannan person i Sverige läser bloggar enligt siffror från 2018. Så hur ska du, som ensam bloggare, kunna stå dig i konkurrensen? Hur ska du locka till dig besökare?

Konsten i att få fler besökare är en hel vetenskap, och skulle kunna behandlas i åtskilliga böcker. Min avsikt med den här guiden är med andra ord inte att presentera en komplett avhandling i ämnet, utan att introducera dig till ett par enkla men effektiva metoder som kommer att leda till att fler personer hittar till din blogg.

Låt besökare prenumerera på ditt nyhetsbrev

Att ha ett nyhetsbrev som skickas via e-post är fortfarande ett av de bättre sätten att hålla kontakten med dina besökare och få dem tillbaka till din webbsajt. Du använder en tjänst för att samla in e-postadresser via din hemsida och skicka ut nyhetsbrev. De flesta tjänster är gratis upp till du har 100 e-postadresser eller fler. Kolla in vilka nyhetsbrevstjänster vi rekommenderar.

Använd pingtjänster

Det finns fortfarande en del tjänster som kretsar kring att samla in och presentera information som de får från bloggar; bloggarna ”pingar” dem. Genom att pinga ett par sådana tjänster kan dina inlägg nå ut till nya läsare. För mer information om pingtjänster och hur du gör för att använda dem, läs inlägget WordPress och pingtjänster.

Bekanta dig med sociala medier

Definitionen av sociala medier är att de kombinerar teknologi, social interaktion och användargenererat innehåll. Detta bör – per definitionen – inbegripa både bloggar, forum, wikier, med flera. När man talar om sociala medier idag brukar man dock syfta på tjänster som Facebook, mikrobloggnätverket Twitter och Pusha – tjänster som, om de används på rätt sätt, kan leda till många nya besökare.

Facebook kräver ingen närmare presentation – nästan var fjärde svensk är medlem, trots allt. Om du känner att du har skrivit ett särdeles intressant blogginlägg, dela det med dina vänner! Att blåsa i trumpeten någon gång då och då skadar inte. Gör det inte för ofta, bara – då kommer folk att tröttna och tappa intresset.

Twitter är fortfarande stort, även bland bloggare. Genom att kombinera din vanliga blogg med en Twitter-blogg kan du bygga ett starkt nätverk av återkommande läsare.

Exponera din blogg

Är du medlem på ett forum eller ett community? Har du en e-postadress? Ju fler ställen du lyckas lägga till adressen till din blogg på, desto fler besökare kommer den att få. Enkel matematik. Så om du har ett e-post-konto eller är medlem på ett forum, lägg till adressen till din blogg i signaturen! Förbehållet att forumet inte har ett ”nofollow”-värde på länkarna (vilket säger åt sökmotorerna att inte följa dem).

Med tanke på bloggarnas spridning i Sverige pekar oddsen dessutom på att du har en eller ett par vänner som bloggar. Be dem att länka till din blogg! Muta dem med en fika eller en tillbakalänk om du måste.

Länka till andra bloggare

Och apropå tillbakalänkar: Det absolut mest effektiva sättet att få fler besökare är att få fler länkar till sin blogg. Utöver att nya personer (förhoppningsvis) hittar till din blogg genom länkarna knuffar de dessutom upp din blogg i sökmotorresultaten. Du vill alltså att människor länkar till din blogg – men länkar du till deras?

Många bloggare verkar vara direkt rädda för att länka till ”konkurrenterna”, vilket i mina ögon inte bara är barnsligt utan dessutom självdestruktivt. Utöver att alla uppenbarligen mår bättre av ett mer gemytligt bloggklimat visar många bloggar upp inkommande länkar genom ”trackbacks” vid kommentarerna under varje inlägg. Även om dessa är ”nofollow”-länkar (vilket innebär att sökmotorerna ignorerar dem) kan nya besökare hitta till din blogg genom dem.

Sökmotoroptimera din blogg

Med tanke på hur mycket begreppet sökmotoroptimering inbegriper och du inte har stött på termen tidigare är det hög tid att ni träffas och får skaka hand. I princip är det ett samlingsbegrepp för olika metoder att få en webbsida att synas så högt upp som möjligt i resultaten hos sökmotorerna. Ett par av de metoderna hittar du kort sammanfattade nedan:

  • Nämn viktiga nyckelord (modeblogg = mode, kläder, outfits, med mera) högt upp i bloggen
  • Formatera rubrikerna med taggar som h1, h2 och h3 och nämna viktiga nyckelord i dem
  • Se till att varje inlägg har en unik text i title-taggen och att texten innehåller nyckelord
  • Optimera adressen för varje inlägg så att den är kort och inkluderar nyckelord
  • Använd title- och alt-taggen till att beskriva länkar och bilder.
  • Skriv ut nyckelord i ord, inte i bilder (namnet på din blogg får absolut inte vara en bild!)
  • Kom ihåg att länka till gamla, bortglömda inlägg när du skriver nya inom samma ämne.

Ovanstående åtgärder faller under beskrivningen ”onpage-optimering”; du gör din blogg mer sökmotoroptimerad genom att redigera den och dess innehåll. Motsatsen är ”offpage-optimering”, med vilket man åsyftar att du gör din blogg mer sökmotoroptimerad genom att se till att andra bloggar och hemsidor länkar till den.